سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد زبان بدن است


زبان بدن چیست؟

زبان بدن به سیگنال های غیرکلامی اشاره دارد که ما برای برقراری ارتباط از آنها استفاده می کنیم. وقتی با مردم تعامل می کنیم، قبل از اینکه چند کلمه بگوییم، از طریق زبان بدنشان با آنها صحبت می کنیم. به گفته کارشناسان، این سیگنال های غیر کلامی به بخش بزرگی از ارتباطات روزمره تبدیل شده اند. از حالات صورت گرفته تا حرکات بدن.

به عبارت دیگر، چیزهایی که نمی گوییم می توانند اطلاعات زیادی را منتقل کنند.

به همین دلیل است که درک زبان بدن مهم است، اما به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد به جای تمرکز بر یک عمل، باید به سیگنال ها به صورت گروهی نگاه کنید.

در اینجا به شما یاد می دهم که هنگام ترجمه زبان بدن به چه نکاتی توجه کنید.

حالات چهره

فکر کنید که یک فرد چقدر می تواند تنها با حالات چهره بیان کند. به عنوان مثال، لبخند می تواند نشان دهنده تایید یا خوشحالی باشد. اخم می تواند نشان دهنده عدم تایید یا نگرانی باشد.

حالات چهره ما احساسات واقعی ما را در مورد یک موقعیت خاص نشان می دهد. این بدان معنی است که اگر بگویید من خوب هستم، ممکن است چهره شما چیز دیگری را به مردم بگوید.

به عنوان مثال، احساساتی که در زیر به آنها اشاره می شود به راحتی در چهره شما قابل مشاهده است.

به سلامتی

غمگینی

خشم

غافلگیر شدن

نفرت

تیمو

گیجی

خوشحال باش

حالات چهره یک فرد به ما کمک می کند تا آنچه را که می گویند باور کنیم یا باور نکنیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که قابل اعتمادترین حالت چهره، ابرویی است که کمی بالا رفته و لبخندی خفیف دارد. این حالت چهره نشان دهنده دوستی و اعتماد به نفس است.

به طور کلی، حالات چهره یکی از جهانی ترین اشکال زبان بدن است. حالاتی که برای انتقال ترس، خشم، غم و شادی استفاده می شود در سراسر جهان مشابه است.

اهمیت زبان بدن

تحقیقات نشان می دهد که ما هوش افراد را بر اساس چهره و حالات آنها نیز قضاوت می کنیم.

به عنوان مثال به افرادی که صورت های باریک و بینی های برجسته دارند، افراد باهوش می گویند. همچنین افراد شاد و مهربان باهوش تر از افراد عصبانی به حساب می آیند.

چشمها

چشم ها اغلب "پنجره های روح" نامیده می شوند زیرا می توانند چیزهای زیادی در مورد احساسات یا افکار شما آشکار کنند.

هنگامی که در حال گفتگو با شخص دیگری هستید، توجه به حرکات چشم بخش طبیعی و مهمی از فرآیند ارتباط است.

مواردی که باید در مورد چشم ها به آنها توجه کنید این است که برای مثال، اگر فرد مستقیماً چشم می زند یا از نگاه مستقیم اجتناب می کند، شکل چشم هایش چگونه است یا مردمک هایش گشاد است.

هنگام ارزیابی چشم، به علائم زیر توجه کنید:

جهت دید

وقتی فردی در طول مکالمه مستقیماً در چشمان شما نگاه می کند، نشان دهنده علاقه و توجه اوست. با این حال، تماس چشمی طولانی مدت در برخی افراد احساس خطر ایجاد می کند.

از سوی دیگر، قطع ارتباط چشمی و نگاه کردن به دور اغلب نشان دهنده تحریک، ناراحتی یا تلاش برای پنهان کردن احساسات واقعی است.

چشمک زدن

پلک زدن طبیعی است، اما میزان پلک زدن یک فرد مهم است.

معمولاً افراد هنگام غمگینی سریعتر پلک می زنند. پلک زدن مکرر ممکن است نشان دهنده این باشد که یک فرد عمدا سعی در کنترل حرکات چشم خود دارد.

به عنوان مثال، هنگام بازی پوکر، شخص سعی می کند کمتر پلک بزند تا هیجان زده به نظر نرسد.

اندازه مردمک

اندازه مردمک می تواند یک سیگنال غیرکلامی بسیار ظریف باشد. اگرچه سطح نور در محیط اندازه مردمک را کنترل می کند، گاهی اوقات احساسات نیز می توانند تغییرات کوچکی در اندازه مردمک ایجاد کنند.

توسعه دهنده

حرکات و حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن مهم باشد. به عنوان مثال، جویدن لب پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد دچار اضطراب، ترس یا ناامنی است.

پوشاندن دهان هنگام خمیازه کشیدن یا سرفه کردن می تواند تلاشی برای مودب بودن باشد، اما همچنین می تواند تلاشی برای پنهان کردن اخم یا عدم تایید باشد.

لبخند یکی از مهم ترین علائم زبان بدن است، اما می توان آن را به طرق مختلف نیز تفسیر کرد.

یک لبخند می تواند صادقانه باشد. یا می توان از آن برای بیان شادی کاذب، کنایه یا حتی ناامیدی استفاده کرد.

هنگام ارزیابی زبان بدن، به علائم زیر در مورد لب ها و دهان توجه کنید:

لب های تنگ می تواند نشان دهنده نارضایتی، نارضایتی یا بی اعتمادی باشد.

گاهی اوقات افراد در مواقعی که مضطرب، نگران یا استرس هستند لب های خود را به هم فشار می دهند.

وقتی افراد می خواهند یک واکنش عاطفی را پنهان کنند، ممکن است دهان خود را بپوشانند تا لبخند نزنند.

حتی تغییرات کوچک در دهان می تواند نشانه های ظریفی از احساسات یک فرد باشد. هنگامی که دهان کمی می چرخد، به این معنی است که فرد احساس خوشحالی یا خوش بینی می کند.

حرکات

نشانه ها می توانند برخی از نشانه های زبان بدن باشند. دست دادن، اشاره کردن و استفاده از انگشتان برای نشان دادن مقادیر عددی همگی زبان بدن هستند.

برخی از ژست‌ها می‌توانند فرهنگی باشند، برای مثال نشان دادن انگشت شست در کشوری دیگر می‌تواند معنایی کاملاً متفاوت با ایران داشته باشد.

نمونه های زیر برخی از حرکات رایج و معانی احتمالی آنها هستند.

مشت بسته می تواند در برخی موقعیت ها نشان دهنده خشم و در برخی موقعیت ها همبستگی باشد.

شست بالا و پایین اغلب به عنوان حرکات تایید و مخالفت استفاده می شود.

لمس انگشت شست و سبابه به صورت دایره ای در حالی که سه انگشت دیگر آزاد هستند می تواند به معنای "خوب" باشد. در برخی از نقاط اروپا از همین ژست به این معنی استفاده می شود که شما هیچ هستید. در برخی از کشورهای آمریکای جنوبی، این نماد در واقع یک ژست توهین آمیز است.

بازوها و پاها

دست ها و پاها نیز می توانند در ارائه اطلاعات غیرکلامی  گوینده رادیو مفید باشند.

هنگام ارزیابی زبان بدن، به برخی از علائم زیر که دست ها و پاها می توانند نشان دهند توجه کنید:

روی هم زدن بازوها می تواند نشان دهنده این باشد که فرد احساس دفاعی، محافظتی یا بسته بودن می کند

ایستادن با دست روی باسن می تواند نشانه ای از آمادگی و کنترل یا پرخاشگری احتمالی باشد.

قرار دادن دست ها پشت دست ها می تواند نشان دهنده احساس غم و اندوه، اضطراب یا حتی عصبانیت در فرد باشد.

ضربه زدن سریع به انگشتان یا تکان دادن ناخن ها می تواند نشان دهنده بی حوصلگی و ناامیدی فرد باشد.

پاهای ضربدری نشان دهنده نیاز شخص به حریم خصوصی است.

موقعیت بدن

نحوه نگه داشتن بدن نیز می تواند بخش مهمی از زبان بدن شما باشد. اصطلاح پوسچر به نحوه قرار گرفتن بدن در کنار هم و شکل فیزیکی کلی یک فرد اشاره دارد.

وضعیت بدن می تواند چیزهای زیادی در مورد احساس یک فرد و همچنین سرنخ هایی از ویژگی های شخصیتی مانند اعتماد به نفس، گشاده رویی یا تسلیم بودن به شما بگوید.

به عنوان مثال، راست نشستن می تواند تمرکز و توجه فرد را به آنچه اتفاق می افتد بهبود بخشد، از سوی دیگر، نشستن با بدن خمیده به جلو می تواند نشان دهنده بی حوصلگی یا بی دقتی فرد باشد.

وقتی می خواهید زبان بدن را بخوانید، سعی کنید به سیگنال هایی که وضعیت بدن فرد می تواند ارسال کند توجه کنید.

حالت باز به معنای باز و در معرض دید نگه داشتن بدن است. این نوع موقعیت بیانگر دوستی، باز بودن و آرزوهاست.

در پشت، پنهان کردن گوشت اغلب با خم شدن به جلو با دست ها و پاها روی هم انجام می شود. این نوع حالت می تواند خصومت، ظلم و اضطراب را نشان دهد.

فضای شخصی

آیا تا به حال شنیده اید که کسی در مورد نیاز به فضای شخصی صحبت کند؟ آیا تا به حال احساس ناراحتی کرده اید که شخصی بیش از حد به شما نزدیک است؟

کلمه "نزدیکی" که توسط انسان شناس ادوارد تی هال ابداع شد، به فاصله بین افراد در یک رابطه اشاره دارد. همانطور که حرکات بدن و حالات چهره می تواند اطلاعات زیادی را منتقل کند، فضای فیزیکی بین افراد نیز می تواند.

هال چهار سطح از فاصله اجتماعی را توصیف می کند که در موقعیت های مختلف رخ می دهد.

دور

این مقدار فاصله فیزیکی اغلب نشان دهنده رابطه نزدیکتر یا راحتی بیشتر بین افراد است. این معمولا در هنگام تماس نزدیک مانند در آغوش گرفتن، زمزمه کردن یا لمس کردن اتفاق می افتد.

فاصله شخصی

فاصله فیزیکی در این سطح  آموزش آنلاین زبان بدن زهرا شیراحمدی معمولاً بین افرادی که اعضای نزدیک خانواده یا دوستان هستند رخ می دهد. راحتی ایستادن افراد هنگام صحبت می تواند نشانه صمیمیت در رابطه آنها باشد

فاصله اجتماعی

این سطح از فاصله فیزیکی اغلب توسط آشنایان و افرادی که به خوبی می شناسید، مانند همکار که چندین بار در هفته می بینید، استفاده می شود.

فاصله مشترک

این سطح از فاصله گذاری فیزیکی اغلب در هنگام سخنرانی در جمع استفاده می شود. به عنوان مثال، صحبت کردن در مقابل یک کلاس پر از دانش آموزان یا سخنرانی در محل کار.

درک زبان بدن می تواند کمک بزرگی به برقراری ارتباط بهتر با دیگران و تفسیر آنچه دیگران در حال برقراری ارتباط هستند، داشته باشد.

همانطور که در ابتدا گفتم، هنگام تفسیر زبان بدن در ارتباط با ارتباط کلامی، توجه به سایر نشانه ها و اطلاعات غیرکلامی مهم است.

شما می توانید بیشتر روی زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی خود کار کنید تا دیگران بدون حتی گفتن یک کلمه، احساس شما را بهتر درک کنند.